onsdag 20 april 2011

Projekt: Entré del 4

I dom här inläggen:

Projekt: Entré del 1
Projekt: Entré del 2
Projekt: Entré del 3

...har du kunnat följa vår entrés förvandling.

I vintras målades och monterades fönstren, sen fick Projekt: Entré vila för säsongen.

Nu har den blivit så här fin:

Jag älskar vår ytterdörr!

I vintras när fönstret och smygen monterades ihop med det utvändiga fodret, fogade och målade jag allt en vända innan det sattes på plats.

Formbar maskeringstejp.

Tejpa några millimeter in mot själva glaset (jag tejpade för nära ytterkanten).

Fogning, ha ett glas vatten nära.

Släta ut fogen med en blöt pensel eller ett blött finger.

Utslätning av fog i skruvhål.

På släta ytor går det väldigt bra att använda en blöt spackel.

Låt torka och slipa vid behov.

Sen är det bara att pensla på :)

Jag hade inte provat den här fönsterfärgen förut.

Min chef på Flügger har bokstavligen tjatat om hur bra den är. Jag har alltid tänkt att han överdriver; men nu kommer jag också tjata om den - jag lovar!

Den är helt underbar att måla med. Blir en jättefin yta och den är krämig att måla ut, lagom tjock så den inte droppar, och lagom rinnig och lättstruken.

TIPS: Ta bort maskeringstejpen så fort som möjligt för att minska risken att den fastnar. Om den sitter fast i fogen, ta en brytbladskniv/vasst föremål och skär där kanten ska vara.

Allt som är kvar att göra nu är lite målning och själva trallen, men det tar vi senare :)

Kram Erika

Ps. Läs om entréns förvandling i:

1 kommentar:

Erika sa...

Tror det kommer bli hur mysigt ställa som helst att ta fram en stol och sätta sig. Verkar vara ett lugnt o varmt hörn...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails