torsdag 3 februari 2011

Santexdagarna

Ok, här kommer ett låångt inlägg. Men det är mycket bilder också. Håll i dig!

Ett av dom många tillval man kan göra till sitt Floods Trähus är uterum och glaspartier från Santex.

Så ofta jag kan tjatar jag här på bloggen om att vi har ett vikbart fasadparti i vardagsrummet (som du kan läsa om i Glasparti från Santex).
Anledningen till att jag så gärna tjatar om det är att jag är så grymt nöjd med det - och då har vi inte ens flyttat in än.

Du kan ju tänka dig hur olidlig jag kommer vara ;)

Jag berättade att min nya kollega Kerstin och jag var till Santex på utbildning förra veckan. Det händer och har hänt massa nya saker.

Vi fick bland annat prova på produkterna genom att montera både ett fast glasparti och ett skjutbart.

Vi fick även prova att bygga en stomme till ett uterum, närmare bestämt vinterträdgård nr 30 med brutet hörn.

Det gick faktiskt både lätt och fort...

...med lite genomgång under tiden.

Allt är anpassat och förberett in i minsta detalj.

Här ser du det brutna hörnet på plats.

Rumsmodell 30 är bara en av hela femton färdigdesignade grundmodeller, som beställs i exakt de mått man vill ha dem i. Sen går det så klart att designa sin egen vinterträdgård och beställa den efter egen ritning.

Det var verkligen jättekul att få provbygga lite. Skolbänken är inte riktigt min grej, men får jag hålla på med händerna får jag in saker och ting i huvudet på ett helt annat sätt.

Alla delar är noga märkta så det ska gå snabbt och lätt att montera ihop ett rum.

Stomme i lärk. Så snyggt!

Här ligger det massa limträ som väntar på
att få bli en del av något alldeles underbart :)

Limträstommarna tillverkas i lärk eller gran.

Paketen här ovanför innehåller en komplett stomme var. Dom är noga märkta och lastas sedan ihop med sina tillhörande glaspartier, skenor, tak, grund och diverse tillbehör. 

Den svarta plasten är till dels för att skydda mot regn och fukt och dels för att skydda mot solen.

Det är alltid lika kul att få gå och titta i olika fabriker och Santex har en imponerande ordning på allt.

Glaspartierna var också förvånansvärt lätta att montera.

Här monterar vi ett skjutparti.

Bara vi läste monteringsanvisningen så gick det lätt ;)

På plats hos Santex i Halmstad har dom byggt upp massa olika rum i en stor hall som man kan åka och titta på.

Martin och jag har pratat om en bilsemester till västkusten i sommar. Jag funderar på att ta med honom till Santex då, men jag är rädd att det kan bli en väldigt dyr resa ;)

En liten glimt av expohallen:



Det här rummet är ett Santex Design, för dagen
dukat till bröllopsmiddag.

Vore det inte för att vi redan har vårt vikbara fasadparti (som jag berättat om i Glasparti från Santex) skulle jag, ännu mer efter att sett det live, verkligen vilja ha ett Designrum.

Dom "vanliga" rummen är också jättesnygga, men Santex Design har något ännu mer extra.

Lite snyggare, bättre och bara så...mm! Vem vet, vi kanske kan klämma in ett på vår lilla tomt. Någonstans måste det ju få plats.

Men bröllopsmiddag... Martin blir lika livrädd varje gång vi ens kommer i närheten av det ämnet. Nä, då har jag nog större chans att få till ett uterum ;)

Det här kalasrummet är försett med skjutbart tak.

Barnkalas är för övrigt ännu ett väldigt läskigt ämne i Martins värld ;)

En sak som är kul med Santex är att dom gillar speciallösningar, dom tycker till och med att det är roligt. 

Dessutom är dom riktigt bra på det.


Jag skulle vilja påstå att nästan ingenting är omöjligt. Det här rummet ovanför till exempel är inte direkt ett standardrum, men det går att göra.

På tal om omöjligt, Pär Johansson från Glada Hudik-teatern (som ICA-Jerry kommer ifrån), hade en otroligt bra och gripande föreläsning för oss på lördagen. Tack Pär, jag tror inte ett öga var torrt.

När som helst kommer det en film som är fritt baserad på historien om Glada Hudik-teatern. Den heter "Hur många lingon finns det i världen". Se den - det ska jag göra.

Så, med massa nya saker i huvud och hjärta känner jag och helt säkert Kerstin med mig, att jag är väldigt nöjd med två intensiva och givande dagar.

Tack alla inblandade!

Kram Erika

2 kommentarer:

Erika sa...

Jag vet inte vad det är med killar men vissa ämnen om pojke och flicka går det inte att prata om bara!
Bilsemester till västkusten.....bara att svänga förbi hos oss då!

Erika Flood sa...

Nej, visst är det konstigt...
Tack, absolut det vore jättekul! Det känns nästan som vi känner varandra på något vis, fast vi aldrig träffats :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails