fredag 30 april 2010

Trädgårdspan

Vi har börjat så smått att fundera mer på hur vi vill ha trädgården.

Så här ser planlösningen för kataloghuset ut.

Vi har ritat om och förstorat vårat lite, men den här ritningen duger bra till det jag ska förklara nu.

På baksidan, där det är inritat en altan, var min allra första tanke att det vore perfekt med en inglasning. Men pga. dom många taken och söderläget, valde vi bort den idén ganska tidigt.
(Även om jag fortfarande tycker det skulle vara underbart. Santex  har dessutom skjutbara tak som vore helt perfekta för det här utrymmet. Men, men, åter till saken.)

Martin kom på att han vill ha en Japansk trädgård i det utrymmet. Efter lite googlande kom vi fram till vad det var och att det verkar vara en bra idé.

Idag var vi iväg till  JaHa AB i Säter och tittade på dammar. Vi vill nämligen få in vatten på något vis.

Jag har tänkt mig (och vi har tidigare pratat om) något harmoniskt porlande bäckliknande, med gröna lummiga växter och stenarrangemang med dekorsten och gärna en bänk av något slag där vi kan sitta och njuta av en god bok, något gott att dricka och livet i allmänhet.

Den här lilla bäcken kändes som ett bra exempel.

Martin var inte riktigt inne på samma sak.

Han snöade in på möjligheten att vi skulle göra en enda JÄTTEDAMM av hela utrymmet!

Med en liten sarg att gå runt den och en fontän och kanske lite öar med blommor på.

Jag såg genast framför mig hur barn kan drunkna i den, hur den skvätter på fönster och hur den lummiga oasen försvann i en akut-toalettbesöks-framkallande-stadsdamm (den trevliga personalen visade sen att det går att reglera flödet på fontänen och berättade att man kan ha dammen 2-3 dm djup men ändå få den godkänd av kommunen, men ändå).

Den är onekligen häftig och fin.

Till ett funkishus eller i en galleria - ja visst. Men i vårt hem? Nja...

Båda två vill i alla fall få in en sån här rökmaskin på något sätt

Den ger både ljus och en kall dimma. Det är därför dimman sprider sig så fint på ytan. Har man en bäck tror jag att dimman följer med bäcken också, hur fint som helst :)

Dom hade jättemycket fint där över huvud taget, jag kan verkligen rekommendera ett besök.
Skulle kunna gå runt där hur länge som helst bland alla dammar med fiskar och växter i.


Vi fick med oss massa kataloger att titta i hemma.

Nu ska vi bara komma överens... ;)

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails